TURNEUL-STRADIVARIU'20-Presentation-1.jp

Turneul Internațional Stradivarius a parcurs o călătorie minunată, XII ediții pline de experiențe frumoase exprimate prin Muzică, Atitudine, Valori si, mai presus de orice, prin apropierea de publicul tradițional dar și cel mai tânăr și neexperimentat, iar violonistul Alexandru TOMESCU, liderul acestui proiect, crede în angajamente pe termen lung, în întâlniri care rezistă timpului și își dezvoltă adevărata valoare, asemeni muzicii. 

În momentul de față, sfera culturii și a lucrătorilor în cultură este sub asediul epidemiei. Alte sectoare ale economiei sunt și ele grav sub asediu. Diferența esențială este următoarea: dacă pentru toate celelalte sectoare activitatea economică este strict utilitară — chiar și sănătatea, mediul, educația au o dimensiune clară de utilitate imediată, lipsită de spiritualitate, sistemul cultural este un domeniu al aspirației, al realităților simbolice, al creării faimosului orizont de așteptare de care mai mult ca oricând avem nevoie în aceste timpuri, când lipsa de previzibilitate e uriașă.

Consumul cultural a crescut enorm în tot acest timp în care suntem izolați în case, de la filme la cărți, de la muzică la operă sau la vizite virtuale în muzeele lumii. Tocmai de aceea foarte multe instituții culturale din întreaga lume au oferit acces gratuit la biblioteci, spectacole, filme documentar sau de ficțiune, lucrări de artă — pentru a-i ajuta pe oameni să reziste, să le dea sens, să le ofere povești, să rămână împreună în lipsa contactului fizic, să se distanțeze social, dar să se apropie prin cultură. 

Turneul Stradivarius 2020 își propune să meargă mai departe, iar muzica este cea pentru care acum avem, în fine, suficient timp, capacitate de apreciere și multă nevoie.

Pe tot parcursul stării de urgenţă impuse, violonistul Alexandru Tomescu a încercat menţinerea legăturii cu publicul prin intermediul Internetului și alte câteva concerte live, însă această provocare fără precedent pune la încercare nu doar rezistența artiștilor în situații critice, cât şi interesul publicului pentru evenimentele culturale. Probabil, tot calitatea actului cultural este cea care va mobiliza publicul şi va readuce acest domeniu indispensabil oricărei societăţi moderne în atenţia generală. Conţinutul cultural, deşi distribuit în mediul virtual, trebuie să se adapteze cererii diferitelor comunităţi culturale şi, totodată, să menţină standarde ridicate.

Turneul Stradivarius 2020 își propune să continue să conecteze povestea muzicii în interpretarea violonistului Alexandru Tomescu și Vioara Stradivarius Elder Voicu și Bandoneon-ul muzicianului argentinian Omar Massa, cu publicul, iar fiecare spectacol să fie un sentiment de bine, de frumos, o poveste pe care vrem să o trăim indiferent de vremuri.

Propunem un program muzical “PIAZZOLLA 99” îmbinat cu muzica lui Bethoven, Enescu, Massennet, Bach, Haendel, Proumbescu, în grandoarea Catedralelor Catolice sau curțile acestora, transformate în adevărate săli de spectacol, care definesc timpul în cea mai frumoasă formă de expresie a emoției.

Vă așteptăm la spectacol!

PROGRAM

Turneul Internațional Stradivarius 2020 – a XIII a Ediție – “PIAZZOLLA 99”

Perioada: 3-20 sept. 2020 - 10 localități în România

 

Repertoriul - Recital 75 minute: Violonistul Alexandru Tomescu și Vioara Stradivarius Elder – Voicu, Omar Massa – Artist Bandoneon

 

Astor Piazzolla - Bruno y Sarah, Calambre, Night Club 1960, Oblivion, Libertang revoluționează genul muzical într-o formă colorată, cu un limbaj ritmic original, spirit puternic dramatic și pasionat.

•  Haendel - Adagio in Re major

•  Bach - Aria pe coarda Sol

•  Beethoven - Duo in Do major

•  Massenet - Meditatia

•  Kreisler - Preludiu si Allegro

•  Porumbescu - Balada

•  OmarMassa - Avincis Tango

Turneul Internațional Stradivarius 2020, numit "PIAZZOLLA 99" se lansează pe 3 septembrie la Deva, în colaborare cu Teatrul de Artă într-un concert în aer liber, în cetatea Devei, începând cu ora 19:00, apoi continuă la Timișoara pe 4 septembrie - Centrul Cultural Faber, ora 19:00, Reșița - 5 septembrie - Biserica Romano-Catolică "Sfânta Treime" și în colaborare cu Teatrul de Vest, ora 20:00, Oradea - 6 septembrie - Catedrala Greco-Catolică "Sfântul Nicolae, ora 19:00, Cluj-Napoca - 8 septembrie - Curtea Parohiei Romano-Catolice "Sfantul Mihail", ora 19:00, Sebes - 9 septembrie - Biserica Evanghelică, în colaborare cu Centrul Cultural "Lucian Blaga", ora 19:00, Sibiu - 10 septembrie - Curtea Muzeului Bruckenthal, ora 18:00, Brașov - 13 septembrie - Biserica Neagră, ora 19:00, Ghimes/Bacău - 14 septembrie - Biserica Romano-Catolică, ora 19:00, în colaborare cu Asociația oameniinspira.ro și București, cu trei concerte: 16 septembrie - Sala Radio - Seria Concertelor Roz,  17 septembrie - Catedrala Sfântul Iosif, în colaborare cu Arhiepiscopia Romano-Catolică, ora 19:00 și 18 septembrie - Rezidența Scena9-BRD, ora 19:00.

_Afis_60x80_v4_SIBIU_v1.jpg

Alexandru Tomescu

Celebrul violonist român contemporan, Alexandru Tomescu (născut în 1976), întruneşte, în conştiinţa publicului, amprenta unei vocaţii şi a unui destin artistic, dublate de o energie puţin obişnuită pentru a le traduce în faptă şi, în plus, cu şansa de a cânta pe o vioară Stradivarius Elder Voicu, Obiect de Patrimoniu Național, Categoria Tezaur.

pic-1.jpg

De la vârsta de şase ani, cântă acompaniat de tatăl său, pianistul Adrian Tomescu, participând la numeroase evenimente şi concursuri muzicale. Formaţia lui e desăvârşită, între 1995 şi 1999, la Conservatorul din Bucureşti, cu Ştefan Gheorghiu, cel mai important pedagog român în şcoala de vioară a momentului. Obţine burse de studii în SUA şi Elveţia, unde studiază cu Eduard Schmieder (2000) şi cu Tibor Varga (2001), iar în paralel participă la cursuri de perfecționare cu Ruggiero Ricci, Igor Oistrah şi Hermann Krebbers. Dintre numeroasele competiţii naţionale şi internaţionale câştigate trebuie menţionate Concursul „Paganini“ (Genova, 1995), Concursul „Marguerite Long – Jacques Thibaud“ (Paris, 1999) şi Concursul „George Enescu“ (1999).

 

A concertat sub bagheta unor dirijori importanţi, între care Kurt Masur şi Valery Gergiev, Vasilii Petrenko, alături de pianişti precum Valentina Lisitsa şi Eduard Kunz, în săli celebre ca Berliner Philharmoniker, Carnegie Hall, Concertgebouw, Théâtre des Champs-Élysées. A înregistrat pentru posturi de radio şi televiziune româneşti, dar şi din Anglia, Franţa, Elveţia, Germania, Olanda, Polonia, SUA şi a realizat numeroase imprimări pe CD, dintre care se cuvin amintite Alexandru Tomescu at Moscow (cu concerte de Paganini şi Mendelssohn), Romanian Piano Trio (trei discuri cu lucrări camerale de Mozart, Beethoven, Schumann, alături de Horia Mihail şi Răzvan Suma), Simply Mozart (patru concerte mozartiene sub bagheta lui Horia Andreescu) sau Ad Libitum – Primus (cvartete de Beethoven, Haydn, Sibelius, cu Alexandru Tomescu la vioara I).

Din anul 2007 și apoi până în 2023, în urma unor concursuri, îi este încredinţată Vioara Stradivarius Elder – Voicu, care a devenit protagonista câtorva îndrăzneţe proiecte muzicale de anvergură şi notorietate, cu finanţare privată, sub genericul TURNEUL INTERNAȚIONAL STRADIVARIUS.

Violonistul continuă să concerteze în zeci de localităţi din ţară, cu programe care au cuprins câteva integrale-eveniment pentru viaţa muzicală românească, asociind uneori recitalul cu secvenţe inedite de performance: cele 24 de capricii ale lui Paganini, cele şase sonate pentru vioară solo de Ysaÿe, sonatele şi partitele pentru vioară solo de Bach, sonatele pentru vioară şi pian de Prokofiev şi integrala lucrărilor pentru vioară şi pian de Enescu (cu Eduard Kunz la pian). Totodată, continuă să concerteze și să ducă sunetul Viorii Stradivarius Elder-Voicu și prestigiul școlii românești de muzică, dar și talentul unic pe care îl are, pe toate scenele mari ale lumii. O parte din aceste programe au fost înregistrate pe CD-uri şi DVD-uri care s-au bucurat de un mare succes: Paganini 24/24, Stradivarius Obsesii, Bach to Basics, Integrala Sonatelor pentru Vioară și pian George Enescu sau Sonata pentru vioară solo de Bela Bartok.

 

Anul 2020 este an aniversar și se sărbătoresc 99 ani de la nașterea lui Astor Piazzolla.

pic-3.jpg

Vioara Stradivarius

Elder-Voice

Obiect de Patrimoniu Național

Categoria Tezaur

Denumirea originală a viorii este “Antonius Stradivarius Cremonensis Faciebat Anno 1702” şi de la apariţia sa a fost în custodia lui A. W. Lukens (New York), W.E. Hill & Sons, Charles F. Edler (Frankfurt), Hamma & Co. (Stuttgart), Henry Werro (Berna) şi bineînţeles, a marelui violinist român Ion Voicu.

Când a intrat în posesia viorii, Alexandru TOMESCU a promis că, încei cinci ani cât va cânta pe Stradivarius, sunetul acesteia va fi auzitde toţi românii. El a demarat ulterior proiectul "Stradivarius ElderVoicu: 2008 - 2012", constând în mai multe turnee în ţară în colaborare cu alţi muzicieni.

În 2017, Alexandru TOMESCU a câştigat dreptul de a cânta la Vioara Stradivarius Elder-Voicu până în 2023.

Omar Massa

Artist Bandoneo

Omar Massa s-a născut în 1981 la Buenos Aires, Argentina. A început să înveţe pianul de la cinci ani, iar la şapte ani şi-a făcut debutul la Café Tortoni, o celebră casă de tango din Buenos Aires, cu muzică de Astor Piazzolla.

 

La 12 ani a intrat la Conservatorul Naţional de Muzică, unde a studiat bandoneon cu mari profesori precum Rodolfo Mederos, Marcos Madrigal şi Julio Pane. A fost de asemenea discipol al Maestrului Alejandro Barletta.

Unul dintre marile evenimente la care a participat a avut loc în martie 2011, când l-a acompaniat pe Placido Domingo în faţa unui public de 120.000 de oameni, la Buenos Aires, Arena 9 de Julio. Tot atunci a cântat cu soprana Virginia Tola şi Filarmonica din Buenos Aires şi a dirijat Ansamblul de bandoneon cu care Placido Domingo a decis să încheie concertul din Argentina.

pic-4.jpg

Au urmat multe alte săli mari din Europa, Asia şi America, Lincoln Center (New York – USA), The National Concert Hall (Dublin – Irlanda) şi National Theatre La Castellana (Bogotá – Colombia). În afara repertoriului cult contemporan pentru bandoneon, Omar a abordat în concertele sale şi muzica barocă. Activitatea sa de creaţie a dat roade prin mai multe lucrări pentru ansamblu, precum Suite Patagonia şi Concertango din 2013.

 

Omar Massa susţine cursuri de masterclasses la bandoneon pe muzica lui Astor Piazzolla la National Conservatory of Music, Higher School of Music and National Autonomous University of Mexico.